Pagina 8 van 35

  • Augustus 2018: Hoe serieus moet je het pastafarisme nemen?

    Deze week oordeelde de rechter dat aanhangers van het Pasatafari-geloof geen vergiet op hun hoofd mogen zetten bij pasfoto's voor officiele identiteitsbewijzen. Het lijkt allemaal een komisch gebeuren. Maar is het niet meer? Met deze zaak hebben de aanhangers van de kerk van het vliegende spaghettimonster wel iets ongemakkelijks blootgelegd als het gaat om officieel erkende religies. Want wie bepaalt eigenlijk wanneer een geloof wel of niet serieus is?

    Lees meer...
  • Juli 2018: Nederhop versus nederpop: welke woorden zijn typerend voor het Nederlandse lied?

    Taalonderzoeker Vivien Waszink van het Instituut voor de Nederlandse Taal onderzocht samen met collega's van het Meertens Instituut en de Universiteit Leiden Nederlandstalige liedteksten. De aandacht van deze wetenschappers ging uit naar woorden die typerend zijn voor Nederlandse hiphop, en dan in vergelijking met de woorden die echt nederpop zijn. Komt het woord 'wijk' vooral in nederhop voor of niet? En liefde, is dat nou meer iets voor Koos Alberts en Maaike Ouboter of juist voor Ronnie Flex en Famke Louise? Wat zijn de nederhopste woorden, woorden die het meest in hiphop voorkomen, en de nederpopste?
    Lees voor de top 10 verder bij Neerlandistiek.

    Foto: Neerlandistiek.nl

     

     

  • Juni 2018: Interview met Gerrit Bloothooft

    In juni dit jaar ging taalkundige Gerrit Bloothooft met pensioen. Hij kijkt terug op een veelzijdige carrière: hij begon als natuurkundige, werkte met ‘big data’ toen de term nog niet eens bestond en stortte zich uiteindelijk op de naamkunde. Dankzij hem kwamen alle Nederlandse namen uit de Gemeentelijke Basisadministratie Personen in de bekende Voornamenbank en Familienamenbank terecht.

    Lees het hele interview op NEMO Kennislink.

     

  • Juni 2018: Väöskes zijn op hun retour

    Vroeger werden kinderen veelal vernoemd naar een heilige. Het gaf de jonge ouders een veilig gevoel als die een oogje in het zeil hield. Sint-Franciscus heeft in het hele land naamgenoten. Regionale heiligen als Sint-Hubertus moeten het doen met Limburg. En een plaatselijke heilige als Sint-Servaas verleent zijn naam vooral aan pasgeborenen in parochies waar hij vereerd wordt.

    In Maastricht zijn veel mensen vernoemd naar Sint-Servaas. Ze heten Servé, Väös of Faas. Maar het worden er steeds minder, zo laat de Nederlandse Voornamenbank zien. Lees verder in Dagblad De Limburger.

  • Juni 2018: André Hazes-aansteker

    NRC beschrijft in een korte serie de inhoud van diverse rommelbakjes en klopt voor deel twee aan bij hoogleraar Irene Stengs van het Meertens Instituut.
     
    Irene Stengs rookt niet, maar ze is heel blij met haar André Hazes-aansteker. Een trofee, vindt ze. „Die heb ik gekocht in het DeLaMar Theater na afloop van de musical Hij gelooft in Mij.” Ze is bijzonder hoogleraar Antropologie van ritueel en populaire cultuur aan de VU en als onderzoeker verbonden aan het Meertens Instituut. André Hazes en alles wat hem omringde was en is een van haar onderzoeksobjecten. „En hij was natuurlijk zelf wel een stevige roker.” Lees verder.
  • Juni 2018: Miljoenen teksten digitaal doorzoekbaar met Nederlab

    Op 1 juli wordt Nederlab opgeleverd: met miljoenen Nederlandse teksten biedt het onderzoekers een schat aan informatie over de Nederlandse taal en cultuur. In 2012 kreeg Nederlab 3,2 miljoen euro toegekend voor de ontwikkeling van een zoekmachine met miljoenen pagina’s Nederlandstalige tekst. Nu, 6 jaar later, geeft Nederlab met zo’n 25 collecties aan teksten, lopend van de 13e tot 21e eeuw, een flinke impuls aan diachroon geesteswetenschappelijk onderzoek. Van krantenteksten tot dagboeken: in Nederlab vind je allerlei soorten teksten. Het oudst zijn de dertiende-eeuwse teksten uit het Corpus Gijsseling. Taalkundige Nicoline van der Sijs: "Nu kun je een ontwikkeling volgen over een periode van eeuwen. Dat kon voorheen niet omdat alle corpora met Nederlandse teksten versnipperd waren." 

    Lees meer...
  • Mei 2018: Spijkenisse is de gemeente met het kleinste cultuuraanbod

    Onlangs is de Atlas voor Gemeenten verschenen, en daaruit blijkt dat de meeste cultuur in ons land te vinden is in Amsterdam. Helemaal onderaan de lijst staat gemeente Nissewaard, Spijkenisse. Etnoloog Peter Jan Margry van het Meertens Instituut legt in EditieNL uit waarom we de normering in perspectief moeten zien. Ook erfgoed is als categorie in deze ranglijst meegewogen, aldus Margry. Uitbreidingswijken als Spijkenisse en Zoetermeer kunnen daardoor moeilijk concurerren met de top. 

  • Mei 2018: Wat kun je leren van een condoleanceregister?

    Het Meertens Instituut ontvangt van Stichting ZoekJeMee het digitale condoleanceregister voor de broertjes Ruben en Julian uit Zeist. De verdwijning van de jongens hield Nederland in 2013 dagenlang bezig, en leidde tot de oprichting van de Stichting ZoekJeMee. Deze stichting heeft besloten om het online condoleanceregister aan het Meertens Instituut over te dragen. Het register zal onderdeel gaan uitmaken van de collecties van het Meertens Instituut, en mogelijk gebruikt gaan worden voor onderzoek naar publieke rouw. Het Nederlands Dagblad vroeg aan het Meertens Instituut hoe onderzoek naar publieke rouw vormgegeven wordt. Lees meer.
    Lees meer...
  • Mei 2018: Livestream van de discussieavond 'Nederlandse letteren, vervagende grenzen'

    Uit het recent verschenen werk Geschiedenis van de literatuur in Limburg blijkt dat in Limburg boeken vroeger in maar liefst 5 talen verschenen. Dat moest ook wel, want de regio was een belangrijk knooppunt voor Europa: omgeven door België, Duitsland én Nederland. Hoe heeft deze geografische positie literatuur uit Limburg beïnvloed? En hoe heeft dit vervolgens de Limburger gevormd?

    Lees meer...
  • Mei 2018: Meimaand Mariamaand

    Traditioneel is de meimaand Mariamaand en worden er talloze bedevaarten georganiseerd naar plaatsen die Maria vereren. Zo ook naar de plaats Ommel, waar de cultus rond Maria van Ommel omstreeks het jaar 1400 is ontstaan. In de Nederlandse Bedevaartbank van het Meertens Instituut is de bedevaartcultuur in Nederland van de zesde eeuw na Christus tot heden in kaart gebracht. De databank bevat gegevens over 662 bedevaartplaatsen. Lees meer bij de lokale publieke media-instelling SIRIS.


    Foto: Simone Wolff

  • April 2018: Leven dialecten op door de sociale media?

    'Het Drents past ok zeker in dizze tied.' In opdracht van de provincie vroeg taalinstituut Huus van de Taol uit Beilen aan een representatieve groep van bijna 1200 Drentenaren hoe goed ze hun dialect beheersen. Goed nieuws voor de streektaalliefhebber: méér mensen kunnen het Drents goed verstaan én spreken, vergeleken met het vorige onderzoek van tien jaar geleden. De onderzoeksresultaten verschijnen na decennia van afkalving van regionale talen. Leeft de streektaal op?

    Leonie Cornips, taalonderzoeker aan het Meertens Instituut, denkt dat sociale media een grote duit in het zakje doen. Ze is gespecialiseerd in regionale talen. "Jongeren appen tegenwoordig in dialect, maar er zijn ook veel facebookpagina's die zich richten op de regio. Dialect krijgt een hip karakter zodra het zoals nu ook steeds meer op Instagram verschijnt." Lees verder in Trouw.

    Foto: Instagram van Kal Plat