Pagina 32 van 37

  • 28 februari 2015: Het leven van een taalfout

    Wat een taalfout is, verschilt door de tijd heen. Lees hier (pdf) de column van Leonie Cornips in Dagblad de Limburger.

  • 8 februari 2015: Wat was er eerder: de harde g of de zachte?

    Marc van Oostendorp beantwoordt in een video de vraag welke g er eerder was, de harde of de zachte. Bron: Neder-L.

  • 7 februari 2015: Eigenheid in carnaval

    Leonie Cornips in haar column over carnaval in Limburg: " Het is juist die eigenheid in de carnavalsrituelen van De Katers, de NUL of van de einzelgängers, van de zaate herremeniekes, festivals, de Boètegewoeëne Boètezitting, groepen als Fónkelnagelnui, heksentreffe, blutsjmiddagen waardoor ieder zich verbonden kan voelen met de grotere Limburgse carnavalsgemeenschap." Bron: Dagblad de Limburger (pdf).

    Foto: Carnaval Roermond 2012, imgdotcom eventfotografie (Flickr.com, cc)
     

  • 31 januari 2015: Oude wegen, nieuwe pelgrims

    Pelgrimages zijn populairder dan ooit. Jaarlijks lopen alleen al naar Santiago de Compostella zo’n tweehonderdduizend pelgrims. Juist het afkalven van de kerken heeft de pelgrimage goed gedaan, betoogt onderzoeker Peter Jan Margry in het januarinummer van Volzin. De mens heeft namelijk een existentiële behoefte om hogere machten aan te roepen. “De mens is een onzeker wezen, dus blijft hij reizen naar wat hij als ‘heilig’ beschouwt.”

    Lees meer...
  • 24 januari 2015: Erdbrug en ‘Si tard’

    Waar komen Limburgse plaatsnamen vandaan? En Karel de Grote als uitvinder van Sittard. De laatste column van Leonie Cornips in Dagblad de Limburger (pdf).

    Lees meer...
  • 5 januari 2015: Hazes, het icoon van Nederlandse gewoonheid

    Tien jaar na zijn dood lijkt hij populairder dan ooit. ‘Hazes is een icoon geworden van Nederlandse gewoonheid en volkse echtheid.’ Artikel in het Nederlands Dagblad (pdf).

  • 10 januari 2015: Appelsien en djoeken

    Leonie Cornips gaat in haar laatste column in op de oorsprong en betekenis van woorden. Hoe deze door de tijd heen kunnen veranderen, maar ook per persoon een andere invulling krijgen. Zo heeft djoeken in Westerpark een andere lading dan in de Bijlmermeer. Bron: Dagblad de Limburger (pdf). 

    Foto: Oranges, Royston (Flickr cc). 

  • 6 januari 2015: Vandaag maakten we een rondje door Nederrrrrrland

    "De Randstad-r, of de Gooise r zoals 'ie ook wel wordt genoemd, is in opmars. Vooral bij vrouwen en jonge mensen", zegt Koen Sebregts. Hoorde je die variatie op de r (ook wel de Kinderen voor Kinderen-r) eerder alleen in de Randstad, die manier van uitspreken heeft zich de laatste jaren als een olievlek verspreid over Nederland, zeggen taalkundigen bij het Meertens Instituut. Bron: NOS op 3

  • 28 december 2014: Radio Swammerdam bespreekt dialecten

    De redactieleden en gasten van Radio Swammerdam zijn na de Kerst uit hun windstreken teruggekeerd naar Amsterdam en maken deze week dialecten bespreekbaar. Te gast zijn Frans Hinskens en Etske Ooijevaar,  werkzaam aan het Meertens instituut. 

  • 2 januari 2015: Onderzoek naar André Hazes: 'Een venster op Nederland'

    Toen Andre Hazes stierf in 2004 was  Nederland zichtbaar in rouw. En tot op de dag van vandaag worden er herdenkingsconcerten gehouden. Antropologe Irene Stengs van het Meertens Instituut heeft de afgelopen jaren onderzoek gedaan naar de volkszanger en schreef daarover het boek 'Het fenomeen Hazes, een venster op Nederland'. Waarom is Hazes zo belangrijk voor de Nederlandse cultuur? En waarom is hij interessant voor de wetenschap? In Radio EenVandaag een gesprek met Irene Stengs.

  • 29 november 2014: ’t Mestreechs is online

    Onlangs is de website gelanceerd van de Dictionair vaan de Mestreechter Taol. De Maastrichtenaar Roger Weijenberg heeft deze website ingericht en visueel vormgegeven. De naam Dictionair is veel te bescheiden want wat er op deze site te zien valt, is veelomvattender dan een woordenboek doet vermoeden. Bron: Dagblad de Limburger (pdf).