Page 12 of 124

    23 July 2019

    NWO-subsidie voor onderzoek naar taalgebruik in 17e-eeuwse kranten

    Historisch taalkundige Nicoline van der Sijs heeft een NWO Open Competitie-subsidie toegekend gekregen voor haar project Spread the new(s). Understanding standardization of Dutch through 17th-century newspapers. Daarmee is een bedrag van ca. 300.000 euro gemoeid, waarmee ze vier jaar lang een PhD-student kan aanstellen, alsook een onderwijsmodule en de website ‘Krantentaal vroeger en nu’ kan ontwikkelen. Van harte gefeliciteerd met dit mooie resultaat.

    Read more...
    04 July 2019

    SCP-rapport verschenen over nationale identiteit binnen Nederland

    Het rapport Denkend aan Nederland van het Sociaal Cultureel Planbureau is verschenen. Het gaat over het idee van nationale identiteit binnen Nederland: hoe kijken Nederlanders daar tegenaan, wat vinden ze typisch Nederlands? Het rapport wijst op een herleving van het nationaal bewustzijn en de rol van onder meer taal, symbolen en tradities daarin. Het rapport is daarmee een belangrijk hulpmiddel in de discussie die daar nu in de samenleving over wordt gevoerd. Het Meertens Instituut doet ook onderzoek naar de rol van taal en cultuur in processen van identiteitsvorming en is bij de totstandkoming van het rapport betrokken geweest, via medewerkers Leonie Cornips en Peter Jan Margry en indirect via zijn (voormalige) wetenschappelijke adviseurs Willem Frijhoff en Joep Leerssen.

    Rapport SCP 2019: Denkend aan Nederland

    foto: Peter Jan Margry

    27 June 2019

    Download nu 'Een mooie mengelmoes. Meertaligheid in de Gouden Eeuw'

    Een mooie mengelmoes. Meertaligheid in de Gouden Eeuw was dit jaar het nieuwjaarsgeschenk van het Meertens Instituut. Het was ook beperkt in de handel. Omdat die oplage nu is uitgeput, geven we het boekje hierbij vrij als pdf

    01 July 2019

    Nieuwsbrief juni 2019

    In de nieuwsbrief van juni besteden we uitgebreid aandacht aan het Wilhelmus. Onderzoekers van het Meertens Instituut werkten mee aan de website How to Wilhelmus, waarop sinds vorige week een documentaire en lesmateriaal te vinden zijn over ons volkslied. Ook vindt er deze maand tijdens de Digital Humanities Conferentie in Utrecht een Wilhelmus Challenge plaats, mede georganiseerd door het Meertens Instituut. Deelnemers kunnen aan de hand van een grote dataset met zestiende-eeuwse liedschrijvers onderzoeken wie de mogelijke auteur was van het Wilhelmus.De uitdaging is om een betere kandidaat te vinden dan Petrus Datheen, die in 2017 naar boven kwam drijven met vernieuwde auteursherkenningssoftware. De Vraag van de Maand gaat dit keer over het Yankee Dutch, de mengelmoes van Nederlands en Engels die Nederlandse immigranten in Amerika spraken. Jan Peter Verhave gaf er onlangs een lezing over op het Meertens Instituut. 

    27 June 2019

    HowToWilhelmus: lespakket voor scholieren

    In 2017 besloot de regering dat alle scholieren in Nederland het Wilhelmus in zijn historische context moeten leren kennen: ‘om de kennis over onze gedeelde geschiedenis, waarden en vrijheden te vergroten. Deze maken ons tot wat we samen zijn.’ Naar aanleiding van dit besluit hebben onderzoekers van de Universiteit Utrecht, het Meertens Instituut en de Universiteit Antwerpen, samen met SLO (nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling), Dyzlofilm, Nationale Opera & Ballet en het Nederlands Philharmonisch Orkest vanuit een NWO KIEM-project een online lespakket ontwikkeld voor leerlingen van 12-15 jaar. Onder de titel HowToWilhelmus vinden leerlingen en docenten een documentaire en lesmateriaal over de tekst en de muziek van het Wilhelmus.

    Read more...