Pagina 24 van 34

  • 9 mei 2016: Limburg twittert

    Limburgers twitteren meer in hun dialect dan Friezen in Fries. Dat blijkt uit onderzoek door onder anderen Theo Meder van het Meertens Instituut en Dong Nguyen en Dolf Trieschnigg van de Universiteit Twente. Lees meer over dit onderzoek in de column van Leonie Cornips in Dagblad de Limburger (pdf).

  • 4 april 2016: Een nieuw volkslied?

    Onderzoeker Martine de Bruin was te gast op Radio 5, Groot op 5 (1:12:50). De nieuwe dichter des Vaderlands wil een nieuw Nederlands volkslied schrijven, maar heeft dit initiatief wel een kans van slagen? 

    Afbeelding via Geheugen van Nederland.

  • 20 maart 2016: Het fenomeen Hazes

    André Hazes, wie houdt er niet van? Irene Stengs was te gast bij Radio Swammerdam en sprak over het fenomeen Hazes en de volkse cultuur daaromheen. Ze ging naar concerten, mengde zich met fans en schreef een prachtig portret van de cultuur rondom de populairste Nederlandse artiest van de afgelopen decennia.

  • 17 maart 2016: 'Het worstenbroodje Nederlands erfgoed? Gooi die lijst toch weg'

    Het worstenbroodje staat voortaan op de Nationale Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed, maar als het aan onderzoeker Peter Jan Margry ligt, gooien we die lijst weg. Hij stapte uit de toetsingscommissie voor Immaterieel Erfgoed om inhoudelijke redenen. Artikel op Volkskrant.nl

    Foto via Flickr.com, E.Krijgsman (CC BY-NC 2.0). 

  • 29 februari 2016: Taalbarrières

    De column van Leonie Cornips gaat over taalbarrières in de grensregio. Bron: Dagblad de Limburger.

    Foto: US Dept. of Agriculture, working in the field, Flickr.com.

  • 28 februari 2016: Van Otterlo tot Wolfheze

    Verschillende Nederlandse plaatsnamen zijn vernoemd naar dieren zoals Wolfskuil, Wolfheze en Otterlo. Andere plaatsnamen lijken naar dieren te zijn vernoemd, maar zijn dit niet. Denk hierbij aan Haasdrecht en Duivendrecht. Nicoline van der Sijs vertelt in het radioprogramma Vroege Vogels (VARA) over de oorsprong van dieren- en plantennamen in de namen van gemeenten.

    Foto White Wolf van P. Bouquet, Flickr.com (CC BY-NC-ND 2.0)

  • 5 - 11 februari: Ophangen van dode varkens is geen onschuldig ritueel

    Het dumpen van een dood varken hoort bij de Brabantse volkscultuur en heeft geen link met islamofobie, zo beweerde etnoloog Gerard Rooijakkers vorige maand bij omroep Brabant. Niets van waar zeggen antropologen Stengs en Balkenhol. Onreine dieren worden al sinds de Middeleeuwen gebruikt om minderheden te stigmatiseren. Artikel in Zaman Vandaag.
     

  • 15 februari 2015: Zachte g

    Column van Leonie Cornips over de sociale betekenissen van de zachte g. Bron: Dagblad de Limburger.

  • 25 januari 2016: Thaise premier: steek je niet in de schulden voor een pop

    Je moet er niet aan denken: je wordt 's nachts wakker en een levensechte pop staart je aan. Daar zijn ze in Thailand helemaal gek op. Niet per se 's nachts, maar de poppen, Look Thep (engelkind) genaamd, zijn niet aan te slepen. Bijna overal zie je volwassenen die de poppen dragen, aankleden en voeden. Ze geloven dat de poppen geluk brengen. Met een bijdrage van Irene Stengs. Bron: NOSop3.
     

  • 25 januari 2016: Zingen in Dialect

    Leonie Cornips schrijft in haar column over haar collega Louis Grijp, over zingen in dialect, over de Groninger Ede Staal en de Heerlenaar Paul van Loo. Bron: Dagblad de Limburger.

  • 23 januari 2016: Kan één dwaas meer vragen dan twee wijzen kunnen beantwoorden?

    De vragen die burgers mochten stellen aan de wetenschap zijn geruisloos opgenomen in de Nationale Wetenschapsagenda. Dat geldt ook voor nogal wat absurde vragen. Een wiskundige en een taalkundige (Marc van Oostendorp) proberen die vragen nu toch te beantwoorden. Bron: NRC Handelsblad.