Pagina 3 van 31

  • September 2018: Wetenschappers trekken aan de bel over studentenaantallen studie Nederlands

    Het begon allemaal met een klein bericht in de universiteitskrant van de Vrije Universiteit, vorige week.

    Door teruglopende studentenaantallen – dit jaar zes eerstejaars, vorig jaar vijf – dreigt de opleiding Nederlands te verdwijnen. Marc van Oostendorp, taalonderzoeker aan het Meertens Instituut en hoogleraar Nederlands in Nijmegen, schreef erover op zijn goed gelezen blog Neerlandistiek en meldde dat de landelijke aanwas al jaren daalt. In 2008 waren er, alle universiteiten samen genomen, meer dan vijfhonderd eerstejaars, nu zijn het er minder dan tweehonderd.

    Lees meer...
  • Augustus 2018: Het Zweeds bevat veel woorden met Nederlandse wortels

    Knäckebröd hebben we van de Zweden, maar ook de Zweden praten een beetje Nederlands. Het Zweeds bevat volgens de Uitleenwoordenbank van het Meertens Instituut ruim 2000 woorden met Nederlandse (en Nederduitse) wortels, uiteenlopend van andakt (aandacht) tot svavel (zwavel). Vooral aan het begin van de 17e eeuw was de Nederlandse invloed op het Zweeds groot. Lees verder in Trouw.

    Foto: Simone Wolff

  • Augustus 2018: Gezocht: 'zuivelicoon' Frau Antje

    De Nederlandse zuivelindustrie zoekt een nieuw icoon. Om Nederlandse kaas en boter aan te prijzen op de Duitse markt werd in 1961 Frau Antje geïntroduceerd. Nu mogen Duitse consumenten kiezen wie de nieuwe Frau Antje wordt. Hoewel het uiterlijk van Frau Antje al decennialang vrijwel hetzelfde is, heeft ze wel degelijk een ontwikkeling doorgemaakt. Voor het Meertens Instituut schreef etnologe Sophie Elpers - zelf van Duitse komaf - een boekje over het fenomeen Frau Antje. Lees verder in Trouw.

    Foto: Simone Wolff

     

     

  • Augustus 2018: 'Rapbot' MC Turing heeft een indrukwekkende flow, voor een robot.

    Is het mogelijk met kunstmatige intelligentie de flow van rapmuziek te imiteren? Die vraag probeerden wetenschappers van het Meertens Instituut op Lowlands te beantwoorden met behulp van ‘flowbot’ MC Turing. De Volkskrant kwam kijken en concludeerde dat Rapper MC Turing een indrukwekkende flow heeft, voor een robot. Naar het artikel

    Ben je benieuwd of je zelf goed kunt inschatten welke hiphoptekst door de rapbot gemaakt is, en welke  door rapper 'van vlees en bloed'? Luister naar dit radiofragment van NPO Radio 1.

    Lees meer...
  • Augustus 2018: Het lijdensverhaal van Maarten van der Weijden

    De afgebroken Elfstedenzwemtocht van Maarten van der Weijden werd zowel in de Volkskrant als in NRC Handelsblad vergeleken met het lijdensverhaal van Jezus. Alleen al de taal waarmee hij zijn zwemtocht aankondigde deed volgens de Volkskrant bijbels aan met woorden als 'schuldgevoel', 'dankbaarheid' en 'lijden'. Hoogleraar antropologie van ritueel en populaire cultuur Irene Stengs sprak er op 21 augustus over bij Radio EenVandaag op NPO Radio 1;  religiewetenschapper Ernst van den Hemel was te horen bij De Taalstaat  (na 15 minuten) op zaterdag 25 augustus. 

    Foto: Maarten van der Weijden op de Olympische Zomerspelen 2008. McSmit voor Wikipedia - Eigen werk, CC BY-SA 3.0.

  • Augustus 2018: Het voordeel van tweetaligheid

    Moeten alle peuters het ‘plat’ krijgen opgedrongen om de Limburgse taal te redden? Dat niet. Maar het zou mooi zijn als het dialect op zijn minst gelijkwaardig wordt behandeld in de peuterspeelzaal. Dat zegt Leonie Cornips, bijzonder hoogleraar Taalcultuur in Limburg, in een interview met De Limburger

  • Augustus 2018: Hoe serieus moet je het pastafarisme nemen?

    Deze week oordeelde de rechter dat aanhangers van het Pasatafari-geloof geen vergiet op hun hoofd mogen zetten bij pasfoto's voor officiele identiteitsbewijzen. Het lijkt allemaal een komisch gebeuren. Maar is het niet meer? Met deze zaak hebben de aanhangers van de kerk van het vliegende spaghettimonster wel iets ongemakkelijks blootgelegd als het gaat om officieel erkende religies. Want wie bepaalt eigenlijk wanneer een geloof wel of niet serieus is?

    Lees meer...
  • Juli 2018: Nederhop versus nederpop: welke woorden zijn typerend voor het Nederlandse lied?

    Taalonderzoeker Vivien Waszink van het Instituut voor de Nederlandse Taal onderzocht samen met collega's van het Meertens Instituut en de Universiteit Leiden Nederlandstalige liedteksten. De aandacht van deze wetenschappers ging uit naar woorden die typerend zijn voor Nederlandse hiphop, en dan in vergelijking met de woorden die echt nederpop zijn. Komt het woord 'wijk' vooral in nederhop voor of niet? En liefde, is dat nou meer iets voor Koos Alberts en Maaike Ouboter of juist voor Ronnie Flex en Famke Louise? Wat zijn de nederhopste woorden, woorden die het meest in hiphop voorkomen, en de nederpopste?
    Lees voor de top 10 verder bij Neerlandistiek.

    Foto: Neerlandistiek.nl

     

     

  • Juni 2018: Interview met Gerrit Bloothooft

    In juni dit jaar ging taalkundige Gerrit Bloothooft met pensioen. Hij kijkt terug op een veelzijdige carrière: hij begon als natuurkundige, werkte met ‘big data’ toen de term nog niet eens bestond en stortte zich uiteindelijk op de naamkunde. Dankzij hem kwamen alle Nederlandse namen uit de Gemeentelijke Basisadministratie Personen in de bekende Voornamenbank en Familienamenbank terecht.

    Lees het hele interview op NEMO Kennislink.

     

  • Juni 2018: Väöskes zijn op hun retour

    Vroeger werden kinderen veelal vernoemd naar een heilige. Het gaf de jonge ouders een veilig gevoel als die een oogje in het zeil hield. Sint-Franciscus heeft in het hele land naamgenoten. Regionale heiligen als Sint-Hubertus moeten het doen met Limburg. En een plaatselijke heilige als Sint-Servaas verleent zijn naam vooral aan pasgeborenen in parochies waar hij vereerd wordt.

    In Maastricht zijn veel mensen vernoemd naar Sint-Servaas. Ze heten Servé, Väös of Faas. Maar het worden er steeds minder, zo laat de Nederlandse Voornamenbank zien. Lees verder in Dagblad De Limburger.

  • Juni 2018: André Hazes-aansteker

    NRC beschrijft in een korte serie de inhoud van diverse rommelbakjes en klopt voor deel twee aan bij hoogleraar Irene Stengs van het Meertens Instituut.
     
    Irene Stengs rookt niet, maar ze is heel blij met haar André Hazes-aansteker. Een trofee, vindt ze. „Die heb ik gekocht in het DeLaMar Theater na afloop van de musical Hij gelooft in Mij.” Ze is bijzonder hoogleraar Antropologie van ritueel en populaire cultuur aan de VU en als onderzoeker verbonden aan het Meertens Instituut. André Hazes en alles wat hem omringde was en is een van haar onderzoeksobjecten. „En hij was natuurlijk zelf wel een stevige roker.” Lees verder.