Pagina 9 van 11

  • Maart 2017: Hostiewonder in de Heilige Stede

    In de afgelopen dagen werden de Stille Omgang, de processie die stilzwijgend door het centrum van Amsterdam gelopen wordt op een zaterdagnacht in maart, en het Mirakel van Amsterdam, het hostiewonder uit 1345 dat ten grondslag ligt aan de Stille Omgang, in verschillende media belicht.

    Ook het Nederlands Dagblad besteedt op 17 maart 2017 in het artikel: 'De stilte, de nacht en het wonder' uitvoerig aandacht aan het Mirakel van Amsterdam en de Stille Omgang en richt zich daarbij, samen met etnoloog Peter Jan Margry van het Meertens Instituut, op de roerige geschiedenis van de Heilige Stede, de kerk die ooit gebouwd werd op de plek van het wonder. 

    Lees meer...
  • Maart 2017: Een stoet van zwijgende mannen en vrouwen door Amsterdam

    In een nacht in maart trekt ieder jaar een stoet van duizenden zwijgende mannen en vrouwen door de binnenstad van Amsterdam. Deze Stille Omgang heeft oude papieren: het ritueel gaat terug op het Mirakel van Amsterdam, een wonder met een hostie uit 1345.
  • Maart 2017: Nationale Wetenschapsagenda: Op welke manier vindt zingeving plaats in een maatschappij waarin religie wegvalt?

    Toen de organisatie van de Nationale Wetenschapsagenda in 2015 alle Nederlanders opriep om alles wat ze altijd al eens aan ‘de wetenschap’ hadden willen vragen in te sturen, had niemand kunnen vermoeden dat Nederland zo massaal aan deze oproep gehoor zou geven. Er kwamen bijna 12.000 vragen binnen.

    Lees meer...
  • Maart 2017: Taalonderzoeker Van Oostendorp bespreekt taal van verkiezingsprogramma's

    In aanloop naar de verkiezingen hebben veel mensen zich door de verkiezingsprogramma's van de politieke partijen heen geworsteld. Voor sommigen goed te doen, maar voor anderen blijkt dat een uitdaging. Veel partijen hebben daarom een simpele versie gemaakt. Goed bedoeld, maar soms gaat dat mis.
  • Maart 2017: Kameuten die spoekeren

    Taalkundige Marc van Oostendorp van het Meertens Instituut verzorgde tijdens de afwezigheid van Ewoud Sanders de wekelijkse taalcolumn van NRC en schreef over kameuten die doorgaan met spoekeren. Pardon? Lees zijn column 'Aanwaaien en instampen' en leer een paar nieuwe woorden.

    Foto: Flickr.com, Hear No See No Speak No Evil door Billy Rowlinson (CC BY 2.0)

  • Maart 2017: Sympathieke beterweters

    Met de Tweede-Kamerverkiezing in aantocht schreef het Belgische nieuwsblad La Libre een stuk over de Nederlandse identiteit. Een georganiseerd land met beterweters, dat met verve trots is op haar voetbalelftal, haar schaatsers en de Koning; zo zien onze zuiderburen Nederland. Beterweters - maar wel sympathiek. Leonie Cornips, onderzoeker naar taalcultuur aan het Meertens Instituut, sprak met het Belgische blad.   

    Foto: Flickr.com, Dutch Orange Day door Yvon Davis (CC BY-ND 2.0)

  • Maart 2017: Grove taal bij jongeren

    Tieners kunnen nogal rare woorden bezigen. "Woorden die wij volwassenen verschrikkelijk vinden, zijn bij hen juist populair", schrijft een vader in zijn opvoedvraag aan Trouw. "Maar af en toe denk ik dat ik me als ouder niet moet laten meevoeren en lachen, maar corrigerend moet optreden."

    Leonie Cornips, hoogleraar taalcultuur en onderzoeker aan het Meertens Instituut, is verbaasd dat de jongen woorden die in zijn klas gewoon zijn, ook thuis gebruikt: "Daar kan vader zich gevleid door voelen, hij hoort er kennelijk bij."
    Lees haar uitgebreide antwoord over jongerentaal in de opvoedrubriek.
     

    Foto: Flickr.com, Hear No See No Speak No Evil door Billy Rowlinson (CC BY 2.0)

     

  • Maart 2017: 110.000 tweets van officiële PVV-accounts

    In Trouw van 9 maart 2017: Ernst van den Hemel, religiewetenschapper aan het Meertens Instituut, ploos 110.000 tweets van officiële PVV-accounts uit om te onderzoeken hoe er over jodendom, christendom en islam gesproken wordt. Waarom onderzocht hij hoe de PVV over de ‘joods-christelijke cultuur’ denkt? “De PVV noemt zichzelf ook weleens de grootste christelijke partij. De ‘joods-christelijke cultuur’ wordt daarbij vaak genoemd, maar wat er in detail bedoeld wordt door Wilders en andere PVV’ers blijft vaak vaag.”


    Foto: Twitter

     

  • Maart 2017: Heilige bomen in National Geographic

    Ooit telden Nederland en België vele tientallen bedevaartsbomen; heilige bomen die een rol spelen in een mirakelverhaal, waar soms al eeuwenlang pelgrims heen trekken. "Bomen", zegt etnoloog Peter Jan Margry van het Meertens Instituut, "zijn symbolen van levenskracht en van vernieuwing, van vitaliteit en in sommige culturen ook van viriliteit. Elk jaar in de herfst lijkt een boom af te sterven, maar in het voorjaar komt hij weer in bloei. Kun je je een sterker symbool van hoop voorstellen?" De rooms-katholieke kerk heeft, nadat boomheiligdommen in de eerste periode van kerstening nog hoog op de zwarte lijst stonden, inspelend op volksgebruiken de verering van bomen opgenomen in kerkelijke riten. 

    Inmiddels staan er niet meer veel heilige bomen overeind, maar ze zijn er nog wel. Lees het volledige artikel 'Heilige bomen' door Pancras Dijk in National Geographic van maart 2017 hier. 

    Foto: Flickr.com, Sacred tree door Gideon Davindson (CC BY-NC-ND 2.0)

  • Maart 2017: Staan bij het Wilhelmus?

    Onlangs stelde CDA-leider Sybrand Buma voor dat op school het volkslied weer moet worden geleerd. En dat je bij het zingen ervan opstaat. Wat denkt Nederland van het Wilhelmus en dit soort nationalistisch vertoon?

    Martine de Bruin van het Meertens Instituut, die onderzoek deed naar de oorsprong van het Wilhelmus: "Buma’s uitspraken roepen het beeld op van de VS, waar met de hand op het hart wordt gezongen. Voor zover ik weet is dat hier ongebruikelijk." Niet alleen dat: "We hebben een lange traditie van klagen over het Wilhelmus”, zegt De Bruin. Discussies over het Wilhelmus gaan meestal over afschaffen of op zijn minst een nieuwe tekst of melodie. Het volkslied zou niet passen in deze tijd.
    Lees meer in het artikel van NRC Handelsblad van 7 maart 2017.
     

    Foto: Flickr.com, Dutch Orange Day door Yvon Davis (CC BY-ND 2.0)

  • Maart 2017: Horster band

    Leonie Cornips bespreekt in haar column in Dagblad de Limburger van 6 maart 2017 een klassiek dialectologisch vraagstuk: waar scheiden de dialecten in Noord-Limburg? Voor het eerst is er in het onderzoek rondom dit thema gebruikgemaakt van moderne meettechnieken op de computer, met verrassende resultaten

    Foto: Google Maps