• 17-19
    augustus

    Meertens Instituut op Lowlands

    Datum
    17 augustus t/m 19 augustus 2018
    Plaats:
    Biddinghuizen

    Bestaat er een formule voor het schrijven van een goede rap? Het Meertens Instituut onderzoekt bij Lowlands Science of artificiële intelligentie de ‘code’ van hiphopteksten kan kraken. Het instituut heeft samen met de Universiteit van Antwerpen een hiphop-generator ontwikkeld die getraind is met duizenden lyrics van Nederlandstalige en Engelstalige raps, en die zelf teksten kan schrijven. Maar wat geeft een goede rap flow? Dat is aan de festivalganger. Lees meer

  • donderdag
    13
    september

    Dr. Lou Spronck-lezing

    Datum
    13 september 2018
    Plaats:
    Turnzaal, Hof van Tilly, Grote Gracht 90-92, Maastricht
    Namens de leerstoel Taalcultuur in Limburg nodigt Leonie Cornips (Universiteit Maastricht/Meertens Instituut) u van harte uit voor de tweede Dr. Lou Spronck-lezing.
     
    Spreker: Prof.dr. Martin Paul, voorzitter College van Bestuur Universiteit Maastricht
    Titel lezing: ”De grenzen van mijn taal zijn de grenzen van mijn wereld”- een pleidooi voor meertaligheid
    Wanneer: donderdag 13 september 2018, 20:00 – 21:00 uur 
    Waar: Turnzaal, Hof van Tilly, Grote Gracht 90-92, Maastricht
    Opgeven: stuur een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • dinsdag
    13
    november

    Workshop: Meertalig leesvaardig

    Datum
    13 november 2018
    Tijd:
    16:00 - 20:00 uur
    Plaats:
    Mgr. Claessensstraat 4, Sittard

    Op dinsdag 13 november 2018 organiseert Fontys OSO samen met de Leerstoel Taalcultuur in Limburg (Leonie Cornips, Universiteit Maastricht) en het Meertens Instituut, voor de vierde keer op rij, in Sittard een interactieve bijeenkomst rond meertaligheid.

    Tijdens deze terugkerende bijeenkomst staat de uitwisseling en verbinding tussen wetenschap en praktijk in het middelpunt.
     
    Dit jaar is gekozen voor het thema ‘Meertalig leesvaardig’. Wat zijn de kansen en de uitdagingen die ontstaan bij de leesontwikkeling van meertalige kinderen en jongeren? Onderzoekers en ervaringsdeskundigen wisselen hierover kennis en ervaringen met u en elkaar uit. De oplossingsgerichte dialoog staat hierbij centraal.
     
    Wetenschappers zullen onder andere spreken over (de relatie tussen) meertaligheid en laaggeletterdheid, meertaligheid en dyslexie, meertaligheid en leesontwikkeling, dialect en lees- en spellingontwikkeling.
    Ervaringsdeskundigen vertellen over hun ervaringen binnen deze thema’s. 

    Klik hier voor het programma en meer informatie omtrent het aanmelden. 

    Foto: Flickr.com, Buurtbibliotheek Lange Munte Kortrijk (CC0 1.0)