Page 2 of 113

    27 June 2019

    HowToWilhelmus: lespakket voor scholieren

    In 2017 besloot de regering dat alle scholieren in Nederland het Wilhelmus in zijn historische context moeten leren kennen: ‘om de kennis over onze gedeelde geschiedenis, waarden en vrijheden te vergroten. Deze maken ons tot wat we samen zijn.’ Naar aanleiding van dit besluit hebben onderzoekers van de Universiteit Utrecht, het Meertens Instituut en de Universiteit Antwerpen, samen met SLO (nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling), Dyzlofilm, Nationale Opera & Ballet en het Nederlands Philharmonisch Orkest vanuit een NWO KIEM-project een online lespakket ontwikkeld voor leerlingen van 12-15 jaar. Onder de titel HowToWilhelmus vinden leerlingen en docenten een documentaire en lesmateriaal over de tekst en de muziek van het Wilhelmus.

    Met HowToWilhelmus zetten de samenwerkende organisaties het onderwerp voor middelbare scholen op de kaart, met als centrale boodschap: de geschiedenis van het Wilhelmus is nooit af, als leerlingen er deel van uit gaan maken. En dat kan door hen kennis aan te reiken en hen ervaringen op te laten doen. Het lespakket laat zien dat de historische kennis over het Wilhelmus allerlei open eindjes heeft. Wie het lied schreef weten we nog steeds niet, al zoeken onderzoekers nu met nieuwe computationele middelen naar een antwoord. Een challenge brengt het definitieve antwoord op die vraag begin juli 2019 mogelijk dichterbij. Ook bekijkt HowToWilhelmus met leerlingen naar het Wilhelmus als nationaal symbool. Het Wilhelmus wordt tegenwoordig ingezet als teken van nationale eenheid, terwijl het historisch gezien eerder symbool voor verdeeldheid is. 

    >> Meer informatie over de historische achtergrond is vanaf 28 juni te vinden in de nieuwsbrief van het Meertens Instituut.
    >> Voor meer informatie over HowToWilhelmus en de Wilhelmus Challenge klik hier.

    24 June 2019

    Twee jonge onderzoekers ontvangen NWO promotiebeurs

    Twee jonge onderzoekers van het Meertens Instituut hebben een NWO promotiebeurs toegewezen gekregen. Kristel Doreleijers is momenteel onderzoeksassistent aan het Meertens Instituut en Welmoed Wagenaar is junior onderzoeker voor het HERILIGION-project. De omschrijvingen van hun promotieprojecten staan hieronder.

    Read more...
    14 June 2019

    E-data & Research juni 2019 verschenen

    In E-data & Research leest u over het delen en hergebruiken van data. In het nieuwste nummer onder andere aandacht voor de uitkomsten van het project Deepflow, waarin Folgert Karsdorp (Meertens Instituut) een hiphopgenerator ontwikkelde met collega's uit Antwerpen. Ook kunt u lezen over de Digitale Charterbank Nederland van het Huygens ING en een nieuwe methode om te zoeken naar flora en fauna in Delpher, waar onderzoekers van het KNAW Humanities Cluster aan meewerkten. 

    Read more...
    14 June 2019

    Artist in residence bij het Meertens Instituut: open voor aanvragen

    Nomineer nu kandidaten voor het artist-in-residence-programma bij het Meertens Instituut. De deadline hiervoor is 2 september 2019.

    Samen met de Akademie van Kunsten biedt het Meertens Instituut aan kunstenaars de mogelijkheid om tijdens een verblijf van vijf maanden een project te realiseren dat concreet bijdraagt aan het bevorderen van de kruisbestuiving tussen kunst en wetenschap. Het kan daarbij gaan om de interactie tussen kunst en onderzoek of de data en collecties van het Meertens Instituut.

    Read more...
    14 June 2019

    Wie wijst met zo groot mogelijke betrouwbaarheid de auteur van het Wilhelmus aan?

    Wie het Wilhelmus schreef, is al eeuwenlang een raadsel. In 2016 kwamen onderzoekers van de Universiteit Antwerpen, het Meertens Instituut en de Universiteit Utrecht met behulp van computationale analyses een nieuwe kandidaat op het spoor: Petrus Datheen. Het onderzoeksteam daagt nu het publiek uit: Wie kan met dezelfde dataset die voor het onderzoek dat in 2016 gebruikt werd, nog nauwkeuriger en betrouwbaarder voorspellen wie de auteur van het Wilhelmus geweest is?

    Read more...