Page 4 of 115

    01 July 2019

    Nieuwsbrief juni 2019

    In de nieuwsbrief van juni besteden we uitgebreid aandacht aan het Wilhelmus. Onderzoekers van het Meertens Instituut werkten mee aan de website How to Wilhelmus, waarop sinds vorige week een documentaire en lesmateriaal te vinden zijn over ons volkslied. Ook vindt er deze maand tijdens de Digital Humanities Conferentie in Utrecht een Wilhelmus Challenge plaats, mede georganiseerd door het Meertens Instituut. Deelnemers kunnen aan de hand van een grote dataset met zestiende-eeuwse liedschrijvers onderzoeken wie de mogelijke auteur was van het Wilhelmus.De uitdaging is om een betere kandidaat te vinden dan Petrus Datheen, die in 2017 naar boven kwam drijven met vernieuwde auteursherkenningssoftware. De Vraag van de Maand gaat dit keer over het Yankee Dutch, de mengelmoes van Nederlands en Engels die Nederlandse immigranten in Amerika spraken. Jan Peter Verhave gaf er onlangs een lezing over op het Meertens Instituut. 

    27 June 2019

    Download nu 'Een mooie mengelmoes. Meertaligheid in de Gouden Eeuw'

    Een mooie mengelmoes. Meertaligheid in de Gouden Eeuw was dit jaar het nieuwjaarsgeschenk van het Meertens Instituut. Het was ook beperkt in de handel. Omdat die oplage nu is uitgeput, geven we het boekje hierbij vrij als pdf

    24 June 2019

    Twee jonge onderzoekers ontvangen NWO promotiebeurs

    Twee jonge onderzoekers van het Meertens Instituut hebben een NWO promotiebeurs toegewezen gekregen. Kristel Doreleijers is momenteel onderzoeksassistent aan het Meertens Instituut en Welmoed Wagenaar is junior onderzoeker voor het HERILIGION-project. De omschrijvingen van hun promotieprojecten staan hieronder.

    Read more...
    27 June 2019

    HowToWilhelmus: lespakket voor scholieren

    In 2017 besloot de regering dat alle scholieren in Nederland het Wilhelmus in zijn historische context moeten leren kennen: ‘om de kennis over onze gedeelde geschiedenis, waarden en vrijheden te vergroten. Deze maken ons tot wat we samen zijn.’ Naar aanleiding van dit besluit hebben onderzoekers van de Universiteit Utrecht, het Meertens Instituut en de Universiteit Antwerpen, samen met SLO (nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling), Dyzlofilm, Nationale Opera & Ballet en het Nederlands Philharmonisch Orkest vanuit een NWO KIEM-project een online lespakket ontwikkeld voor leerlingen van 12-15 jaar. Onder de titel HowToWilhelmus vinden leerlingen en docenten een documentaire en lesmateriaal over de tekst en de muziek van het Wilhelmus.

    Read more...
    14 June 2019

    Artist in residence bij het Meertens Instituut: open voor aanvragen

    Nomineer nu kandidaten voor het artist-in-residence-programma bij het Meertens Instituut. De deadline hiervoor is 2 september 2019.

    Samen met de Akademie van Kunsten biedt het Meertens Instituut aan kunstenaars de mogelijkheid om tijdens een verblijf van vijf maanden een project te realiseren dat concreet bijdraagt aan het bevorderen van de kruisbestuiving tussen kunst en wetenschap. Het kan daarbij gaan om de interactie tussen kunst en onderzoek of de data en collecties van het Meertens Instituut.

    Read more...